xhouse

Alla inlägg under maj 2015

Av Maria xhouse kennel - 26 maj 2015 15:06

Eftermiddagens matstund.

Mammas mat är ändå bäst.?

Av Maria xhouse kennel - 26 maj 2015 10:00

Då besöktes det stora gula varuhuset igår. Det blev lite smått och gott till valparna bland annat 7 små halsband. Just idag är de alldeles förstora men med hjälp av lite extra hål ska det nog kunna gå om några veckor. Första avmaskningen gjorde vi också igår det fungerar ju kanon så länge det inte finns små nålar till tänder i munnen. Då är det ju bara att peta in fingret med pastan på. Maten fungerar bättre och bättre. När jag sätter mig vid lådan och ropar mitt klassiska puppy, puppy, puppy så blir det en väldig fart på de små. Sen blir det ju lika mycket nötfärs och välling på deras små fötter som i magen eftersom de kanar runt i maten. Ska försöka fånga det på bild för det ser lite komiskt ut. På tal om bilader så försöker jag fota varje dag men det är inte lätt. De sitter inte still direkt. Så tar jag 25 bilder så blir det någon eller ett par som är acceptabla. Nån bild fick jag bara mamma Maggies öra och bakhuvud med. Hon är ju så klart mitt i alltihopa.

     

Av Maria xhouse kennel - 23 maj 2015 11:16

Nu börjar det bli bus och lek bland valparna. Det ser så himla kul ut när de försöker bita varandra med små tandlösa munnar. De börjar bli allt stadigare på benen också så snart kommer de försöka ta sig ur valplådan och då får de flytta ut i köket. Matningen går framåt alla fick i sig en liten bit nötfärs i morse. Det känns dock som om det är lugna valpar. De sover mycket men de kanske vilar sig i form. ?

Av Maria xhouse kennel - 20 maj 2015 21:36

 


Idag har valparna fått smaka på lite nötfärs och majsvälling. Jag blandade lite varm majsvälling med lite nötfärs, kan ju inte ge de små liven kall köttfärs. De är ju vana med kroppstempurerad mat. Jag vet inte hur mycket de kände. Jag fick ju peta in maten i deras små munnar men, men det är ju en början. Jag tänker försöka komma igång med fast föda fortast möjligt för att avlasta Maggie så mycket som möjligt. Jag märker på henne att hon görna vill med ut på promenad. Så först får jag gå en liten runda med alla, sen fr hon gå in så fortsätter jag med de andra. Det är hon inte nöjd med. Hon är ju van vid långa promenader och aktiviteter, som spår och sakletning, godisletning och aktivitetspromenader. Tror hon längtar lite efter det. Vi har tränat lite i trädgården men det är ju inte samma sak.  Sen blev det den första kloklippningen för valparna idag. Vet inte om jag kan säga klo om de där små nålarna men långa var de. Detta på bara drygt 2 veckor. Det är riktigt besvärligt att klippa de pyttesmå klorna, speciellt när man är en halvblind kärring som jag. Såklart lyckades jag klippa en i pulpan. Det blödde inte nämnvärt men jag tyckte det var jobbigt och fick riktigt dåligt samvete. Minns att de små klorna får man klippa minst en gång i veckan. Ingen av valparna har fått baksporrar tack och lov. Ändå så blir det 18 x 7 små nålar att försöka klippa. Jag hade en liten nagelsax som jag haft till barnbarnet men jag tror jag får köpa en kattklotång på det stora gula varuhuset nästa gång jag åker dit. Det lär bl

  i ganska omgående. Behöver ju handla lite småben, småhalsband och annat smått och gott till sötnosarna. <3

Av Maria xhouse kennel - 19 maj 2015 18:59

I söndags på norges nationaldag fyllde valparna 2 veckor. Än så länge är de väldigt lungt för Maggie sköter det mesta. Hon matar och tvättar, vi matar Maggie och byter fäll under valparna samt väger dem. Nu har de också börjat öppna ögonen. De är så ljuvligt söta nu med bara små pepparkorn till ögon. Vi har försökt att låta valparna vara fred så mycket som möjligt under dessa första veckorna för att de ska få lugn och ro. De är så npjda och tysta, tror aldrig jag har haft en valpkull som sover så mycket. Kanske suger musten ur dem att slåss med 6 andra varje gång det är mat. Nu när ögonen kommer upp så känns det som om de blir mer medvetna. Idag när jag tog upp den största hanen och skulle väga honom så pussade han mig på hakan. De har även börjat och vingla omkring där inne på mycket ostadiga ben. Så idag fick husse fixa en ny valplåda men högre kant. 4 av valparna har fått Maggies av och på knapp fast i svart. En av dem har en som sitt ihop med teckningen på huvudet, precis som på pappa Peppe. På bilden nedan syns några av knapparna på deras små huvuden. 

 

Av Maria xhouse kennel - 13 maj 2015 12:11

Det första en av mina vuxna döttrar sa när hon kom in till valparna var.

- Å den här goa valpdoften.

Hon har rätt precis som med småbäbisar så luktar valpar något speciellt. Jag vet inte om doften i sig är så god men den förknippas med små underbart söta varelser. Jag kan knappt slita mig från valplådan, vill bara sitta där och titta på de små liven. De har så söta, runda magar nu. Det största på dem är munnen, min sambo kallar dem små flodhästar. Haha han har rätt de har stora munnar som flodhästar, runda kroppar och små ben under den runda kroppen men de är ju bra mycket sötare. De suger sig fast vid spenarna och det är banne mig svårt att få bort dem. Ska man lyfta upp Maggie så är det bäst att räkna in dem så det inte hänger någon där under.

 


Av Maria xhouse kennel - 12 maj 2015 12:55

Den tredje maj 2015 föddes Maggie och Peppes kull.

Det var en odramatisk förlossning. Maggie är som nämnts tidigare lugnet själv. Så det enda vi märkte var att hon låg under skohyllan i klädkammaren. Vid halv nio på kvällen gick jag in och tittade till henne. Då hade hon lagt sig i valplådan och första valpen var på väg. Hon varken flämtade eller bäddade innan. Det gick ju jag och väntade på. Tre timmar senare var sju valpar födda 3 hanar och 4 tikar. De mår än så länge bra allihopa och de gör som valpar gör i den åldern, äter , sover och växer.

 

Nyfödda


 

Hanarna 1 vecka

 

Tikarna 1 vecka


Så du som är intresserad av en jack russell efter sunda och stabila föräldrar hör av dig. Valparna kommer att vara leveransklara sista helgen i juni tidigast. De kan även hämtas senare.

Håll koll på bloggen den uppdateras då och då med bilder och text.

Välkommen

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards